Roland Icking
FACadE
2013-2022
04 10 2017, Netherlands
Berkelland-Eibergen
EN
Looking back, it was the ventilator in the "nose" and the white door leaves of the "mouth" that made me suspect that this farm very probably had a focal point that I had not yet covered in this series.
After the previous farm burned down before the Second World War, this farm was rebuilt around 1948 about 150 meters from the old location. After the reconstruction, the father of the man in the photo bought this farm.
The man in the photo is both a farmer and a butcher and converted this farm from general farming to meat production in the early 1990s and rebuilt it accordingly. Since then, the cows have been kept in a more modern, larger barn directly opposite (where I am standing with the camera). Behind the large white doors, where the old cowshed used to be, is now the butcher's shop. He does everything himself, from the rearing to the sausage. When the photo was taken, he had around 110 cattle, of which he slaughtered 1-2 per week on average.
When we had a coffee together after the photo shoot, I asked him why he had taken part at all. Livestock farming and meat production is an extremely sensitive and controversial subject, so I found it strange that he didn't show me any mistrust at all. Instead of seeing me as someone who wanted to put him in a bad light or take sensational photos at his expense, he immediately agreed. His response was, "You were looking for something, so I had to help".
That gave me something to think about for the rest of the day, or life: was he just feeling sorry for me or was this actually proof that art is something necessary?
November 2023
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DE
Rückblickend waren es der Ventilator in der "Nase" und die weißen Türflügel des "Mundes", die mich vermuten ließen, dass dieser Hof sehr wahrscheinlich einen Schwerpunkt hatte, den ich noch nicht in dieser Serie behandelt hatte.
Nachdem der Vorgängerhof vor dem Zweiten Weltkrieg abgebrannt war, wurde dieser Hof um 1948 etwa 150 m vom alten Standort entfernt wieder aufgebaut. Nach dem Wiederaufbau kaufte der Vater des Mannes auf dem Foto diesen Hof.
Der Mann auf dem Foto ist sowohl Landwirt als auch Metzger und hat diesen Hof Anfang der 90er Jahre von allgemeiner Landwirtschaft auf Fleischproduktion umgestellt und entsprechend umgebaut. Seitdem stehen die Kühe in einem moderneren, größeren Stall direkt gegenüber (in dem ich mit der Kamera stehe). Hinter den großen weißen Türen, hinter denen also der alte Kuhstall war, befindet sich jetzt die Fleischerei. Von der Aufzucht bis zur Wurst macht er alles selbst. Als das Foto entstand, hatte er etwa 110 Rinder, von denen er durchschnittlich 1-2 pro Woche schlachtete.
Als wir nach dem Fotografieren zusammen einen Kaffee tranken, fragte ich ihn, warum er überhaupt mitgemacht hat. Viehzucht und Fleischproduktion sind ein äußerst sensibles und umstrittenes Thema, deshalb fand ich es seltsam, dass er mir überhaupt kein Misstrauen entgegenbrachte. Anstatt mich als jemanden zu sehen, der ihn in ein schlechtes Licht rücken oder sensationelle Fotos auf seine Kosten machen wollte, war er sofort einverstanden. Seine Antwort war: "Du hast etwas gesucht, also musste ich helfen".
Das gab mir für den Rest des Tages bzw. des Lebens etwas zum Nachdenken: Hatte er nur Mitleid mit mir oder war das tatsächlich der Beweis, dass Kunst etwas Notwendiges ist?
November 2023
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NL
Terugkijkend deden de ventilator in de "neus" en de witte deurvleugels van de "mond" me vermoeden dat deze boerderij zeer waarschijnlijk een zwaartepunt had dat ik in deze serie nog niet had behandeld.
Nadat de vorige boerderij voor de Tweede Wereldoorlog was afgebrand, werd deze boerderij rond 1948 herbouwd op ongeveer 150 meter van de oude locatie. Na de wederopbouw kocht de vader van de man op de foto deze boerderij.
De man op de foto is zowel boer als slager en heeft deze boerderij begin jaren 90 omgebouwd van algemene landbouw naar vleesproductie. Sindsdien worden de koeien gehouden in een modernere, grotere stal er recht tegenover (waar ik met de camera sta). Achter de grote witte deuren, waar vroeger de oude koeienstal was, is nu de slagerij. Hij doet alles zelf, van de opfok tot de worst. Toen de foto werd genomen, had hij ongeveer 110 stuks vee, waarvan hij er gemiddeld 1-2 per week slachtte.
Toen we na de fotoshoot samen koffie dronken, vroeg ik hem waarom hij überhaupt had meegedaan. Veehouderij en vleesproductie is een uiterst gevoelig en controversieel onderwerp, dus ik vond het vreemd dat hij helemaal geen wantrouwen tegen me toonde. In plaats van me te zien als iemand die hem in een kwaad daglicht wilde stellen of sensationele foto's wilde maken ten koste van hem, stemde hij meteen toe. Zijn reactie was: "Je was op zoek naar iets, dus ik moest wel helpen".
Dat gaf me iets om over na te denken voor de rest van de dag, of het leven: had hij gewoon medelijden met me of was dit eigenlijk het bewijs dat kunst iets noodzakelijks is?
November 2023
© Roland Icking